Jiří Bárta – Koncert & Výstava fotografií „Smutek Utek“
Součástí srpnových koncertů XXIX. Vrchlabského hudebního léta je také autorská výstava fotografií violoncellisty Jiřího Bárty.
Klášterní kostel sv. Augustina, Husova ulice, Vrchlabí
Vstupné na koncert: 280 Kč, 250 Kč a 180 Kč, studenti a senioři sleva 10%, děti do 15 let 50 Kč
ČÍSLOVANÝ SÁL | Prodej vstupenek na místě od 18.30
Termín konání výstavy 4. 8. – 5. 9. 2024
Klášter sv. Augustina Vrchlabí (otevřeno vždy od úterý do neděle | 10.00–15.00 a vždy hodinu před nedělními koncerty)
program:
Johann Sebastian Bach
Suita č.1 G Dur BWV 1007
Prelude - Allemande - Courante - Sarabande - Menuett I,II - Gigue
Marek Kopelent
Cantus Rogans
Johann Sebastian Bach
Suita č.5 c moll BWV 1011
Prelude - Allemande - Courante - Sarabande - Gavotte I,II - Gigue
Přestávka
Zoltán Kodály
Sonáta pro violoncello sólo Op.8
Allegro maestoso ma appassionato - Adagio con gran espressione - Allegro molto vivace
Jiří Bárta
Jiří Bárta je přední český violoncellista. Pravidelně spolupracuje s českými a mezinárodními orchestry jako jsou Česká filharmonie, Slovenská filharmonie, London Symphony Orchestra, Royal Philhramonic Orchestra London, Royal Scottish National Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic, Berliner Symphoniker, Lvov Symphony Orchestra a dirigenty jako Jiří Bělohlávek, Charles Dutoit, Libor Pešek, Gennadij Rozhdestvenski, Maxim Šostakovič, Gianandrea Noseda ad.,je pravidelně zván na přední festivaly a pódia (Barcelona, Berlín, Bratislava, Buenos Aires, Edinburgh, Istanbul, Los Angeles, Mnichov, Newport, New York, Paříž, Praha, Salzburg , Tokio, Londýn) a spolupracuje s umělci jako jsou např. Konstantin Lifschitz, Vadim Repin, Hamish Milne, Chloe Hanslip, Quator Ebene a mnoho dalších.
Jeho nahrávky u firmy Supraphon byly časopisem Harmonie dvakrát vyhodnoceny jako nejlepší ve svých kategoriích, zahrnují kritiky ceněnou nahrávku všech Bachových violoncellových suit i Šostakovičových koncertů s dirigentem Maximem Šostakovičem a Pražskými symfoniky i oba koncerty Dvořákovy, A Dur (s klavíristou Janem Čechem) a h moll (s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem). Bártovu disku s Kodályho sólovou sonátou udělil londýnský časopis The Grammophone „Editor´s Choice“ , do stejného výběru se dostalo i Bártovo CD s violoncellovými koncerty Bohuslava Martinů, J.Foerstera a Jana Nováka za spolupráce Pražské komorní filharmonie a dirigenta Jakuba Hrůši. Jiří Bárta spolupracoval s Magdalenou Koženou na jejím albu „Songs“ pro Deutsche Grammophon oceněném Gramophone Award. S jazzovým kvartetem Milana Svobody spolupracoval na klasicko – jazzovém CD „Znamení Střelce“ (Lotos, nominováno na výroční ceny Akademie populární hudby a jazzu 2007).Dokument České televize “Můj pokus o mistrovský opus” - Jiří Bárta versus Bachovy suity - v režii Jakuba Sommera, získal hlavní cenu “Cirkom Price” za nejlepší hudební dokument v mezinárodní evropské soutěži. V roce 2018 se Bárta znovu vrátil do studia k natočení Bachových violoncellových suit, tentokrát na barokní violoncello pro vydavatelství Animal Music.
V listopadu 2021 vydal pro tentýž label s klavíristkou Terezií Fialovou kompletní Beethovenovy Sonáty pro klavír a violoncello. Jiří Bárta studoval u Josefa Chuchra a Mirko Škampy v Praze, Borise Pergamenschikowa v Kolíně nad Rýnem a Eleonore Schoenfeld v Los Angeles. Obdržel cenu Europäische Förderpreis für Musik v Dráždanech a cenu Rostropovich-Hammerovu v Los Angeles. V roce 2008 spoluzaložil Mezinárodní festival komorní hudby v Kutné Hoře. V sezóně 2014 byl kurátorem komorní řady festivalu Dvořákova Praha. Hraje na nově postavené violoncello německého mistra Dietmara Rexhausena.